1) Da li su u toku izrade Nacrta zakona o izmenama i dopunama zakona o energetici sprovedene konsultacije sa ciljnim grupama i zainteresovanim stranama?
Konsultacije su sprovedene u skladu sa Zakonom o planskom sistemu Republike Srbije („Službeni glasnik RS”, broj 30/18) i Uredbom o metodologiji upravljanja javnim politikama, analizi efekata javnih politika i propisa i sadržaju pojedinačnih dokumenata javnih politika („Službeni glasnik RS”, broj 8/19). Konsultativni proces, počeo je 23. maja 2023. godine, kada je na portalu e-Konsultacije, objavljeno obaveštenje o početku rada na izradi Nacrta zakona o izmenama i dopunama zakona o energetici, zajedno sa Polaznim osnovama za izradu Nacrta zakona o izmenama i dopunama zakona o energetici. Takođe su i na internet stranici Ministarstva istog dana objavljeni navedeni dokumenti i ostavljena/otvorena e-mail adresa na koju su se mogle dostaviti sugestije.
2) U kojem vremenskom periodu su sprovedene konsultacije?
Konsultacije su trajale u periodu od 23. maja 2023. godine, do 10. juna 2023. godine, nakon čega je predlagač, u skladu sa članom 44. Uredbe o metodologiji upravljanja javnim politikama, analizi efekata javnih politika i propisa i sadržaju pojedinačnih dokumenata javnih politika, pripremio Izveštaj o rezultatima konsultativnog procesa.
Nadležni predlagač ovom prilikom informiše učesnike konsultacija o rezultatima sprovedenih konsultacija, a posebno o razlozima zbog kojih određene sugestije nisu uvažene i dostavlja informacije o rezultatima sprovedenih konsultacija, koje objavljuje na svojoj internet stranici najkasnije u roku od 15 dana od dana završetka konsultacija, saglasno ranije pomenutoj Uredbi.
3) Koje metode/tehnike konsultacija su korišćene (fokus grupa, okrugli sto, polustrukturirani intervju, panel, anketa, prikupljanje pisanih komentara, itd.)?
Konsultacije su sprovedene isključivo dostavljanjem pisanih komentara putem portala e-Konsultacije.
4) Ko su bili učesnici konsultativnog procesa?
U konsultativni proces su, radi uzimanja učešća u procesu izrade Nacrta zakona o izmenama i dopunama zakona o energetici, bili uključeni predstavnici svih organa javne vlasti, zainteresovane strane i ciljne grupe iz reda građana i privrednih subjekata, udruženja građana ili privrednih subjekata i drugih organizacija civilnog društva, naučno-istraživačkih, strukovnih i drugih organizacija.
Zainteresovani subjekti su imali mogućnost da se izjasne davanjem predloga putem portala e-Konsultacije u vidu komentara i slanjem predloga i sugestija na mejl adresu energetika@mre.gov.rs.
Tokom trajanja konsultativnog procesa pristigli su komentari sledećih institucija:
- Sekretarijata za energetiku Gradske uprave grada Beograda;
- Centra za unapređenje životne sredine;
- NIS a.d. Novi Sad
- Rukovodilac republičke energetske inspekcije Slavica Petrović,
5) Koje primedbe, sugestije i komentari upućeni tokom sprovođenja procesa konsultacija su prihvaćeni i uvršteni tekst u Predloga uredbe?
Imajući u vidu da je svrha izmena Zakona ispunjenje obaveza RS prema Ugovoru o osnivanju Energetske zajednice (Ugovor između Evropske zajednice i Republike Albanije, Republike Bugarske, Bosne i Hercegovine, Republike Hrvatske, Bivše Jugoslovenske Republike Makedonije, Republike Crne Gore, Rumunije, Republike Srbije i Privremene Misije Ujedinjenih nacija na Kosovu u skladu sa rezolucijom 1244 Saveta bezbednosti UN koji je stupio na snagu 2006. godine) kojim je Republika Srbija preuzela obaveze usklađivanja nacionalnog zakonodavstva u oblasti energetike sa pravnim tekovinama Evropske Unije, odnosno da u određenim rokovima prenese propise EU, a da su tokom sprovođenja procesa konsultacija dostavljene sugestije koje se ne odnose na propise EU (koji su detaljno opisani u objavljenim Polaznim osnovama) koji se izmenama zakona prenose već se odnose na preispitivanje već postojećih članova zakona, to dostavljene sugestije nisu se mogle uzeti u obzir u ovoj fazi, jer ne odgovaraju svrsi izmena.
6) Koje primedbe, sugestije i komentari upućeni tokom sprovođenja procesa konsultacija nisu uvaženi i koji su razlozi za njihovo neprihvatanje?
1) Sekretarijat za energetiku Gradske uprave grada Beograda dostavio je sugestije koje se odnose na član 21. Zakona te su predložili:
- da se u članu 21. posle stava 2. doda novi stav kojim bi se propisalo da licenca nije potrebna i energetskim subjektima za obavljanje energetskih delatnosti iz člana 16. tač. 24), 25) i 26) (proizvodnja toplotne energije, distribucija toplotne energije i snabdevanje toplotnom energijom) i to energetskim subjektima koji su te delatnosti na teritoriji jedinice lokalne samouprave obavljali i pre stupanja na snagu Zakona o energetici, kojim je i za obavljanje tih delatnosti uvedena obaveza pribavljanja licence; - da se u članu 21. stav 1. tačka 7) menja tako da glasi: „7) proizvodnja toplotne energije u objektima snage do 1 MW za sopstvene potrebe i potrebe krajnjih kupaca, kao i proizvodnja toplotne energije u objektima snage preko 1 MW isključivo za sopstvene potrebe”;
-da se članu 2. (pojmovnik) ili u članu 21. podrobnije definiše pojam „proizvodnja toplotne energije isključivo za sopstvene potrebe”.
Kako se sugestije ne odnose na propise EU već se odnose na izmenu i dopunu postojeće odredbe člana 21. to se u ovoj fazi izmene zakona navedene sugestije nisu mogle uzeti u obzir.
Navedene sugestije će biti predmet razmatranja Zakona o električnoj energiji koji će se doneti u III fazi.
Naime, nakon što se usvoji ovaj zakon pristupiće se izradi Zakona o električnoj energiji ( ali i ostalih posebnih zakona koji se odnose na, prirodni gas, naftu i derivate nafte i toplotnu energiju), kojim će se usaglasiti identifikovane nedoslednosti, kontradiktornosti i praznine u zakonodavnom i regulatornom okviru a čemu će doprineti dostavljena sugestija koja će tom prilikom biti razmatrana. Pan je da se Zakon o električnoj energiji donese u prvom kvartalu 2024. godine.
2) Centar za unapređenje životne sredine dostavio je sledeće sugestije:
1) da je neophodno posebnu pažnju posvetiti obavezama Operatora distributivnog sistema električne energije odnosno da je neophodno proširiti odgovornosti i dužnosti operatora distributivnog sistema električne energije (čl. 135. i čl. 136. Zakona o energetici) kako bi se građanima u većoj meri omogućilo neposredno učešće u energetskoj tranziciji.
U vezi sa tim, potrebno je da Operator distributivnog sistema električne energije bude odgovoran za, i ima dužnost da preduzme konkretne korake u pravcu razvoja elektrodistributivne mreže koji će rezultirati povećanjem kapaciteta za priključenje objekata koji koriste obnovljive izvore za proizvodnju električne energije, uključujući i postrojenja kupaca-proizvođača. Na taj način bi se stvorili uslovi za veću proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora, kao i neposredno učešće građana Republike Srbije u energetskoj tranziciji.
Dalje, smatramo da je neophodno uvesti obavezu Operatora distributivnog sistema električne energije da plan razvoja distributivne mreže (čl. 136 stav 1. tačka 9) kao i plan investicija u distributivni sistem (čl. 136 stav 1. tačka 10) javno objavi, što je praksa koju Operator prenosnog sistema sprovodi već duži niz godina .
Kako se sugestije ne odnose na propise EU već se odnose na izmenu i dopunu postojećih odredbi čl. 135.i 136. to se u ovoj fazi izmene zakona navedene sugestije nisu mogle uzeti u obzir.
Napominje se, da su članom 109. Zakona o energetici propisane dužnosti operatora prenosnog sistema te da za tač.18) i 19) nije propisana obaveza objavljivanja već samo dostavljanja na saglasnost Agenciji, ali to ne isključuje mogućnost da se na sajtu operatora prenosnog i distributivnog sistema ne mogu isti objaviti. Sugestija će biti razmatrana u III fazi.
Pored navedenih sugestija osvrnuli su se i na Polazne osnove na stranu 8. tačku 16) koja se odnosi na energetsko siromaštvo i naveli da je potpuno neprihvatljivo da jedan od efekata zakona bude uvođenje energetskog siromaštva. Smatraju da odredbe izmena zakona treba da budu usmerene ka iskorenjivanju energetskog siromaštva u Republici Srbiji, koje je već prisutno u velikoj meri.
U vezi sa navedenim ukazuje se da je to zahtev propisa EU 2019/944 koji se prenosi u smislu da se definiše pojam energetskog siromaštva odnosno da se pri definisanju energetskog siromaštva primene smernice na nivou EU, koje mogu uključivati niske prihode, visoke rashode za energiju u okviru raspoloživih sredstva i nisku energetsku efikasnost.
S tim u vezi ukazuje se da je pojam energetsko siromaštvo već definisan u Zakonu o efikasnom korišćenju energije („Službeni glasnik RS”, br.25/13 i 40/21-dr.zakon) kao rezultat kombinacije niskih prihoda domaćinstva, velike potrošnje raspoloživih prihoda na energiju i nedovoljne energetske efikasnosti.
Takođe se napominje da u postojećoj odredbi u člana 10. je obrađen pojam energetski ugroženog kupca a Uredbom o energetski ugroženom kupcu bliže se uređuju kriterijumi i uslovi za sticanje tog statusa.
Iz navedenog, preduzete su sve mere da se ublaži energetsko siromaštvo u Republici Srbiji.
3) NIS a.d. Novi Sad dostavio je sledeće sugestije:
- da se kao posebna delatnost uvede snabdevanje električnih vozila električnom energijom i propisati da se električna energija može preuzeti iz elektroenergetskog sistema i/ili iz obnovljivih izvora energija na koje je punjač direktno priključen. Propis EU 2019/944 uređuje integraciju elektromobilnosti u elektroenergetsku mrežu, odnosno obavezuje stvaranje regulatornog okvira za olakšavanje priključenja javno dostupnih i privatnih mesta za punjenje na distributivni sistem, te ustanovljava obaveze operatora da na nediskriminatornoj osnovi sarađuju sa svakim privrednim subjektom koje poseduje, razvija ili upravlja punjačima za električna vozila uključujući i u vezi sa povezivanjem na mrežu.
Saglasno navedenom ne prepoznaje se snabdevanje punjača električnom energijom kao energetska delatnost.
Takođe su iznali predlog da se Polaznim osnovama izvrše sledeće korekcije: -na strani 3, drugi pasus iza reči Energetske zajednice” da se obrišu reči „Jugoistočne
Evrope”;
-na strani 3, drugi pasus ispred reči „pravila o interoperabilnosti i razmeni podataka“ potrebno je dodati reč „mrežnih“
-na strani 7.tačka 2) iza reči: „trećeg paketa” dodati reči: „četvrtog paketa”;
-na strani 8, tačka 13) i strani 9) prvi pasus potrebno je umesto reči: električne energije balansiranja staviti reči: balansne električne energije;
Takođe na istoj strani u tački 16) potrebno je ispred reči „energetskog siromaštva“ staviti reč „pojam”
Ove sugestije su pravno tehničke korekcije već objavljenih Polaznih osnova i nemaju uticaj na prenošenje propisa koji su predmet izmena.
4) Slavica Petrović, Ministarstvo rudarstva i energetike, rukovodilac republičke energetske inspekcije dala je sledeće sugestije:
U članu 20. posle stava 5. dodati novi stav koji glasi:
„Jedinica lokalne samouprave donosi akt kojim će regulisati pitanja troškova/naknada/taksi i procedure za izdavanje licenci a koje su u njenoj nadležnosti”
U članu 21. posle stava 2. dodati novi stav koji glasi: „Energetski subjekti koji su započeli da se bave proizvodnjom, distribucijom i snabdevanjem toplotne energije pre 2006. godine i kojima je aktom povereno obavljanje komunalne delatnosti proizvodnja, distribucija i snabdevanje toplotnom energijom nisu u obavezi da ishoduju licence za proizvodnju i distribucijom toplotne energije”.
U članu 22. stav 1.tačka 3) posle reči: „tehničkim propisima” dodati reči: „propisima u oblasti energetske efikasnosti”.
U članu 22. stav 1.tačka 4) posle reči: „u tim objektima” dodati reči: „i uslove u pogledu stručnog kadra za obavljanje poslova u vezi sa snabdevanjem toplotnom energijom”.
U članu 385.stav 1.tačka 5) podtačka (3) posle reči: „člana 26. ovog zakona” potrebno je dodati reči:“ i osim proizvođačima i distributerima toplotne energije kojima je aktom jedinice lokalne samouprave povereno obavljanje komunalne delatnosti proizvodnja, distribucija i snabdevanje toplotnom energijom“,
Kako se sugestije ne odnose na propise EU već se odnose na izmenu i dopunu postojećih odredbi Zakona to se u ovoj fazi izmene zakona navedene sugestije nisu mogle uzeti u obzir.
Navedene sugestije će biti predmet razmatranja u III fazi kada će se doneti i posebni zakoni po delatnostima.
U nastavku Izveštaja je tabelarni prikaz sugestija sa obrazloženjem.